Followers

Thursday 17 November 2011

MENCINTAI RASULULLAH صلى الله عليه وسلم SATU ANUGERAH


Mencintai Rasulullah صلى الله عليه وسلم merupakan kewajipan bagi setiap muslim dan semuanya mengaku ingin mencintainya, namun tidak semua pengakuan itu benar dan tidak semua keinginan itu baik. Oleh kerana itu diperlukan bukti dan tanda yang dapat dijadikan dalil kebenaran pengakuan cinta terhadap Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Ini kerana apabila pengakuan tidak dibuktikan dengan dalil yang nyata, maka tentulah banyak orang membuat kerosakan dan kekacauan dengan pengakuan-pengakuan dusta, sebagaimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
( لَوْ يُعْطَى النَّاسُ بِدَعْوَاهُمْ لادَّعَى نَاسٌ دِمَاءَ رِجَالٍ وَأَمْوَالَهُمْ)) رواه البخاري ومسلم

“Seandainya manusia diberikan (diterima) semua pengakuannya, tentulah ramai orang yang menuntut darah dan harta orang lain.” [HR: Al-Bukhari]

Maka wajib atas setiap muslim mengetahui bukti dan tanda kecintaan kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan mengamalkan serta merealisasikannya dalam kehidupan seharian mereka. Jadi, bukti dan tanda-tanda tersebut menunjukkan kecintaannya yang hakiki, semakin banyak memiliki bukti dan tanda tersebut maka semakin tinggi dan sempurna kecintaannya kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم.


قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ يُوْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى اَكُوْنَ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِيْنَ

Tidak (sempurna) iman salah seorang kamu sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya dan semua manusia lainnya.
(HR Bukhari dan Muslim)

  Syarah Hadis:


Hadis di atas adalah bukti yang amat jelas tentang kewajipan kita mencintai Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Malahan iman seseorang belum digolongkan sebagai iman yang sempurna sehingga baginda صلى الله عليه وسلم Rasulullah صلى الله عليه وسلم lebih dia cintai melebihi cintanya kepada kedua ibubapanya, anak-anaknya dan semua manusia lain.

Penggunaan istilah  أَحَبُّ )) iaitu (lebih mencintai) di dalam hadis di atas mengisyaratkan bahwa cinta kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang dimaksud bukanlah sekedar cinta tetapi mestilah cinta yang mengatasi atau melebihi daripada cintanya kepada yang lain. Jika cintanya tidak sampai ke tahap itu berarti imannya belum sempurna.

 Dan di dalam hadis di atas khusus disebut tentang ibubapa dan anak-anak, karena kedua jenis manusia inilah yang paling dikasihi oleh seseorang. Bahkan terkadang-kadang kedua-duanya lebih dikasihi dari dirinya sendiri.

Ini menunjukkan betapa seorang mukmin dituntut mengasihi baginda صلى الله عليه وسلم Rasulullah صلى الله عليه وسلم hatta terhadap dirinya sendiri. Ini sebagaimana tegoran Rasulullah صلى الله عليه وسلم terhadap Umar Al-Khattab (ra) yang berkata:

 Ya Rasulullah صلى الله عليه وسلم ,sesungguhnya tuan adalah orang yang paling saya kasihi mengatasi segala-galanya kecuali terhadap diri saya sendiri.

Mendengar kata-kata itu, lalu baginda صلى الله عليه وسلم pun bersabda:

Tidak, demi diriku di tanganNya, sehingga aku lebih engkau cintai dari dirimu sendiri

Lalu Umar menjawab: Sesungguhnya sekarang, demi Allah, tuan adalah orang yang paling saya kasihi walaupun terhadap diri saya sendiri.

Dan mendengar kenyataan itu baginda صلى الله عليه وسلمpun bersabda: Sekarang (barulah sempurna imanmu hai Umar.

[HR Bukhari]

No comments:

Post a Comment